Ενότητα 5 - 2η συνεδρία: εμπλουτισμός μαθήματος

 

Περιεχόμενα: Εργασίες Υ13 - Υ17 και Π2

Ομαδοποιώ τους μαθητές του τμήματός μου στα μαθήματα που διδάσκω

Ανεβάζω αρχείο στα έγγραφα (οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος)/μετακινώ αρχείο από έναν κατάλογο σε άλλον

Ανεβάζω τις παρουσιάσεις των μαθητών του project μου

Προσθέτω πόρους σε ενότητα/κεφάλαιο/παράγραφο στο μάθημά μου:

# προσθήκη κειμένου σε ενότητα

# ενσωμάτωση εικόνας/βίντεο σε κείμενο

# προσθήκη συνδέσμου σε λέξη/φράση

# προσθήκη εγγράφου από κατάλογο

# προσθήκη άσκησης/εργασίας/ερωτηματολογίου (μόνο περιγραφή)

Προσθέτω Νέο γεγονός στο βιβλίο ύλης (π.χ. επόμενο διαγώνισμα) και δημιουργώ ανακοίνωση

Δημιουργώ βαθμολόγιο για την ομάδα (τους μαθητές του τμήματός μου) στα μαθήματα που διδάσκω

Παραδίδω τις παραπάνω εργασίες (Υ13-Υ16) με «online κείμενο» και ενεργό σύνδεσμο προς το μάθημα/τα μαθήματά μου

 

________________

Εργασία Υ13 (Διδάσκων/ουσα - 5%):

Ομαδοποιώ τους μαθητές του τμήματός μου στα μαθήματα που διδάσκω

 

Στο τέλος της εργασίας θα γνωρίζετε ...

  • πώς να δημιουργείτε ομάδες μαθητών/τριών
  • πώς να εντάσσετε τους εγγεγραμμένους του μαθήματος σε ομάδες

 

1. Από το χαρτοφυλάκιό μας μπαίνουμε σε ένα επό τα μαθήματα που διδάσκουμε (ας αρχίσουμε με αυτό που είμαστε υπεύθυνοι)

2. Από τα Ενεργά εργαλεία επιλέγουμε το Ομάδες Χρηστών.

Στη σελίδα που ανοίγει επιλέγουμε

α) τη Δημιουργία μιας ομάδας , αν θέλουμε να δημιουργήσουμε νέα ομάδα και να την προσθέσουμε στις ήδη υπάρχουσες

β) το γρανάζι-κάτω βελάκι δεξιά στην ομάδα που θέλουμε να τροποποιήσουμε και επεξεργασία (από το από το 2020-21 και μετά) ή εναλλακτικά επιλέγουμε  το όνομα της ομάδας και το πράσινο κουμπί Αλλαγή 

και στην επόμενη σελίδα:

  • ορίζουμε/αλλάζουμε το Όνομα ομάδας χρηστών, π.χ. από Β7 19-20 σε Β7 20-21
  • ορίζουμε τον εαυτό μας υπεύθυνο της ομάδας (αν δεν εμφανίζεται το όνομά μας στο αναπτυσσόμενο μενού, ακολουθούμε τις οδηγίες στο τέλος της εργασίας, αφού κάνουμε όλα τα υπόλοιπα και αποθηκεύσουμε - επανερχόμαστε για την αλλαγή-)
  • μεταφέρουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες του τμήματος από τη στήλη Μη εγγεγραμμένοι μαθητές (αριστερά) στην στήλη Μέλη ομάδας χρηστών (δεξιά),

ακριβώς όπως μεταφέραμε κάποια εργαλεία μαθήματος από τα ανενεργά στα ενεργά.

  • κάνουμε κλικ (τικάρουμε) μόνο στο κουτάκι Περιοχή συζητήσεων.
  • πατάμε Δημιουργία.

 

Η συγκεκριμένη εργασία είναι εξαιρετικά σημαντική για την περαιτέρω σωστή λειτουργία της ηλεκτρονικής σχολικής τάξης μας και πρέπει να γίνει σχολαστικά. Αν κάποιο παιδί έχει παραλείψει να εγγραφεί στο μάθημά μας ή έχει κατά λάθος απεγγραφεί, πρέπει να φροντίσουμε να το ενημερώσουμε, ώστε να εγγραφεί κατά τη διάρκεια της επόμενης διδακτικής μας ώρας (με το τμήμα του) και στη συνέχεια να το εντάξουμε στην ομάδα (τμήμα) του στην ηλεκτρονική τάξη.

Συμφωνούμε τώρα όλοι/ες να ακολουθήσουμε την ίδια τακτική:

α) τον χωρισμό σε τμήματα τον κάνουμε στα τμήματα που διδάσκουμε μόνο, αλλά σε όλα τα μαθήματα που διδάσκουμε, ή

β) κάνουμε όλα τα τμήματα στο μάθημα που είμαστε υπεύθυνοι στο σεμινάριο (δεν προτιμήθηκε)

 

Για τη διευκόλυνση της εκτέλεσης αυτής της εργασίας, παρακάτω δίνονται οι κατάλογοι των τμημάτων:

(Διαγράφηκαν λόγω ρύθμισης του μαθήματος σε "Ανοιχτό", στάλθηκαν στο email σας)

 

Δίνω στον εαυτό μου το δικαίωμα Υπεύθυνου/ης ομάδος

Στην συμπλήρωση των στοιχείων της ομάδας, για εμφανίζεται το όνομά μας στο αναπτυσσόμενο μενού πρέπει να έχουμε το δικαίωμα Υπεύθυνου Ομάδας, ως χρήστες του μαθήματος. Μπορούμε να μεταβούμε στη Διαχείρηση χρηστών, από το αντίστοιχο κουμπί πάνω, αλλά θα χάσουμε όσες αλλαγές έχουμε κάνει στην ομάδα μέχρι εκείνη τη στιγμή. Καλύτερα να αποθηκεύσουμε και:

Κάνουμε κλικ στον τίτλο του μαθήματος, για να μεταβούμε στην αρχική σελίδα του συγκεκριμένου μαθήματος που διδάσκουμε (και έχουμε το δικαίωμα εκπαιδευτικού). Στη συνέχεια επιλέγουμε το εικονίδιο των χρηστών:

Στη σελίδα των χρηστών, κατεβαίνουμε και επιλέγουμε την εμφάνιση των Εκπαιδευτικών μόνο (1) και στη συνέχεια επιλέγουμε το γρανάζι (2) και κάνουμε κλικ στο κουτάκι δίπλα στο Δικαίωμα υπεύθυνου ομάδας (3).

Επιστρέφουμε στις Ομάδες Χρηστών και στην ομάδα μας για να ορίσουμε τον εαυτό μας. 

 

Εργασία Υ14 (Υπεύθυνος/η - 5%):

Ανεβάζω αρχείο στα έγγραφα (οδηγίες διδασκαλίας του μαθήματος)/μετακινώ αρχείο από έναν κατάλογο σε άλλον

Εργασία Υ14.1 (Διδάσκων/ουσα ΕΡΕ - 5%):

Ανεβάζω τις παρουσιάσεις των μαθητών του project μου

 

Στο τέλος της εργασίας θα γνωρίζετε ...

  • πώς να ανεβάζετε αρχεία στα έγγραφά σας
  • πώς να μετακινείτε αρχεία και καταλόγους

 

1. Από το χαρτοφυλάκιό μας μπαίνουμε στο μάθημά μας.

2. Από τα ενεργά εργαλεία επιλέγουμε τα Έγγραφα.

3. Κάνουμε κλικ στο κουμπί Ανέβασμα αρχείου.

4. Στο παράθυρο που ανοίγει, κάνουμε κλικ στο κουμπί Αναζήτηση...

Σε κάποιους φυλομετρητές, αντί του κουμπιού Αναζήτηση, υπάρχει το κουμπί Επιλογή αρχείου.

5. Εντοπίζουμε το αρχείο που θέλουμε στον υπολογιστή μας, στο στικάκι μας, στο Google drive μας, στο Dropbox κ.λπ. Πριν το ανεβάσουμε, αντιγράφουμε το όνομά του (για να μην το πληκτρολογούμε αργότερα) και πατάμε Άνοιγμα Επιλογή).

6. Συμπληρώνουμε τα στοιχεία (μεταδεδομένα) του αρχείου και πατάμε Ανέβασμα.

 

  • αναζητήστε εικόνες που είναι διαθέσιμες προς χρήση (Αναζήτηση Google/Εικόνες/Εργαλεία/Δικαιώματα χρήσης)
  • βάλτε τον σύνδεσμο για να μπορείτε να επισκευτείτε ξανά την πηγή (σελίδα) της εικόνας
Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων Λυκείου από EDU.KLIMAKA.GR

Εργασία Υ15 (Διδάσκων/ουσα - 5%):

Προσθέτω πόρους σε ενότητα/κεφάλαιο/παράγραφο στο μάθημά μου:

# προσθήκη κειμένου σε ενότητα

# ενσωμάτωση εικόνας/βίντεο σε κείμενο

# προσθήκη συνδέσμου σε λέξη/φράση

# προσθήκη εγγράφου από κατάλογο

# προσθήκη άσκησης/εργασίας/ερωτηματολογίου (μόνο περιγραφή)

 

Στο τέλος της εργασίας θα γνωρίζετε ...

  • πώς να προσθέτετε πόρους στις ενότητες του μαθήματός σας

 

1. Από το χαρτοφυλάκιό μας μπαίνουμε στο μάθημά μας και στην ενότητα που θέλουμε να εμπλουτίσουμε με υλικό.

2. Στην οθόνη μας βλέπουμε:

  1. Τον τίτλο της ενότητας (ανενεργός σύνδεσμος)
  2. Την σύντομη περιγραφή της (συνήθως τα περιεχόμενα, αν έχουμε προσθέσει)
  3. Τον τίτλο της προηγούμενης ενότητας (ενεργός σύνδεσμος, βελάκι αριστερά)
  4. Τον τίτλο της επόμενης ενότητας (ενεργός σύνδεσμος, βελάκι δεξιά)
  5. Το μεγάλο πράσινο κουμπί Επεξεργασία (για να αλλάξουμε τον τίτλο της ενότητας ή/και τη σύντομη περιγραφή). UPDATE 2023: Το κουμπί πλέον ονομάζεται Διόρθωση
  6. Το αναπτυσσόμενο μενού προσθήκης πόρων (γρανάζι)
  7. UPDATE 2023: Το μεγάλο πράσινο κουμπί Διαχείριση ενότητας (για να ορίσουμε συμβάν που ορίζει την ενότητα ως ολοκληρωμένη ή/και να ορίσουμε κάποια ενότητα προαπαιτούμενη για αυτήν)

3. Επιλέγουμε το γρανάζι και από το αναπτυσσόμενο μενού επιλέγουμε τον πόρο που επιθυμούμε. Όλοι οι πόροι πλην του κειμένου πρέπει πρώτα να έχουν δημιουργηθεί στα αντίστοιχα εργαλεία, πριν επιχειρήσουμε να τους προσθέσουμε στην ενότητα.

4α. Προσθήκη κειμένου

Επιλέγουμε την Προσθήκη κειμένου και στον κειμενογράφο που ανοίγει:

  • επιλέγουμε το κουμπί εμφάνισης περισσότερων εργαλείων (1)
  • επιλέγουμε το βελάκι στα δεξιά του κουμπιου Παράγραφος (2)
  • από το αναπτυσσόμενο μενού επιλέγουμε το επιθυμητό μέγεθος ή εναλλακτικά αυξάνουμε (για τίτλο) το μέγεθος της γραμματοσειράς από την προεπιλογή 11pt (4)
  • γράφουμε με κεντρική στοίχιση έναν τίτλο π.χ. μεγέθους Κεφαλίδα 4 (3) 
  • στην απόμενη σειρά με πλήρη στοίχιση γράφουμε το κείμενό μας
  • επιστρέφουμε και αλλάζουμε το χρώμα του τίτλου μας (προαιρετικά)
  • πατάμε το κουμπί Υποβολή

 

 

Το κείμενό μας θα προστεθεί στο τέλος της ενότητας. Στη συνέχεια το μεταφέρουμε στην επιθυμητή σειρά μέσα στην ενότητα (από τα βελάκια αριστερά από το γρανάζι επεξεργασίας του κειμένου).

 

4β. Εισαγωγή εικόνας στο κείμενό μας

Για την εισαγωγή εικόνας στο κείμενό μας προτείνονται:

α) η τοποθέτηση της εικόνας στο κέντρο και

β) σε μέγεθος που να ανταποκρίνεται αυτόματα στο μέγεθος της οθόνης (στοίχιση Responsive Center). Αυτό γίνεται ως εξής:

  • έχουμε ήδη ανεβάσει την εικόνα σε αυτό το ηλ. μάθημα. (βλέπε παραπάνω Υ14 Ανεβάζω αρχείο στα Έγγραφα).
  • επιλέγουμε όπως πριν το γρανάζι (της ενότητας) και την εισαγωγή κειμένου, για αρχική εισαγωγή, ή
  • επιλέγουμε το γρανάζι επεξεργασίας του κειμένου (επάνω δεξιά στο πλαίσιο του κειμένου)
  • γράφουμε (πραιρετικά) το κείμενο που προηγείται της εικόνας, πατάμε enter και επιλέγουμε κεντρική στοίχιση (αλλάζει και μετά)
  • επιλέγουμε το κουμπί εισαγωγής εικόνας στη γραμμή εργαλείων του κειμενογράφου

  • στο αναδυόμενο παράθυρο μπορούμε να επιλέξουμε την εικόνα με επικόλληση συνδέσμου (1) ή με αναζήτηση και επιλογή (2) και τον τρόπο εμφάνισής της σε σχέση με το κείμενο (3).
  • πατάμε το κουμπί αναζήτησης (2).

  • στο αναδυόμενο παράθυρο μπορούμε να επιλέξουμε την πηγή, συνήθως Έγγραφα (1) ή Πολυμέσα (2), όπου έχουμε ήδη ανεβάσει την εικόνα σε αυτό1 το ηλ. μάθημα. (βλέπε παραπάνω Υ14 Ανεβάζω αρχείο στα Έγγραφα). Για την διαθέσιμη επιλογή Συνδέσεις Διαδικτύου (3), πρέπει να βεβαιωθούμε ότι πρόκειται για μόνιμους και ανοιχτούς πόρους.

  • Επιλέγουμε π.χ. τα Έγγραφα (1) και εντοπίζουμε το αρχείο μπαίνοντας στον κατάλληλο φάκελο, όπου το έχουμε ανεβάσει (4),
  • επιλέγουμε το αρχείο με κλικ και αυτόματα επιστρέφουμε στο παράθυρο Εισαγωγής/επεξεργασίας εικόνας (το πλαίσιο με τον σύνδεσμο της εικόνας είναι πλέον συμπληρωμένο).

  • Στο πεδίο Κλάση πατάμε το βελάκι, στο αναπτυσσόμενο μενού επιλέγουμε Responsive Center και πατάμε Εντάξει.
  • Κατεβαίνουμε στο τέλος του κειμένου και πατάμε Υποβολή.

1Αν επιλέξουμε την εικόνα από τα έγγραφα άλλου μαθήματός μας, εμείς θα τη βλέπουμε, αλλά οι υπόλοιποι χρήστες όχι, εκτός αν είναι εγγεγραμμένοι και στο άλλο μάθημα ή το μάθημα αυτό είναι ανοιχτό. Αυτό γίνεται όταν αντιγράφουμε (CTRL + C) κείμενο με εικόνες από ενότητα ενός μαθήματος και το επικολλούμε (CTRL + V) σε ενότητα άλλου μαθήματος (ή όταν κλωνοποιείται όλο το μάθημα)

 

Προσοχή! Αν διαπιστώσουμε ξαφνικά ότι έχουμε ξεχάσει να ανεβάσουμε την εικόνα, ΔΕ ΦΕΥΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ! Πατάμε Υποβολή, για να μη χασουμε ό,τι έχουμε γράψει, ανεβάζουμε την εικόνα και επιστρέφουμε για τη συνέχεια. Για μία άλλη, καλύτερη λύση, δείτε την παρακάτω συμβουλή:

Μπορούμε να ανεβάσουμε την εικόνα παράλληλα με το γράψιμο του κειμένου, έχοντας ήδη (ή κάνοντας εκείνη την ώρα) ένα αντίγραφο της καρτέλας του φυλλομετρητή μας (με δεξί κλικ/Αντιγραφή καρτέλας). Έτσι ο κειμενογράφος μας παραμένει ανοιχτός και σε αναμονή, ενώ εμείς ανεβάζουμε την εικόνα, δουλεύοντας στο αντίγραφο της καρτέλας. Δεν το παρακάνουμε όμως με τον χρόνο! Θυμηθείτε ότι πρέπει να πατάμε συχνά το κουμπί της υποβολής.

 

4γ. Για την ενσωμάτωση βίντεο στο κείμενό μας

  • στην απόμενη σειρά με πλήρη στοίχιση γράφουμε μια περιγραφή του βίντεο που θα ακολουθήσει (μη παραλείψετε τη διάρκεια του βίντεο)
  • ακολουθούμε τις οδηγίες που θα δοθούν στην δια ζώσης συνάντηση

 

Προσοχή! Οι ενότητες που έχουμε δημιουργήσει είναι ορατές στους μαθητές μας, το ίδιο και οι πόροι μέσα σε αυτήν, εκτός αν αποκρύψουμε την ενότητα ή τους πόρους.

  • Δημιουργήστε μια δοκιμαστική ενότητα στο τέλος του μαθήματος
  • Αποκρύψτε την

  • Πειραματιστείτε μέσα σε αυτήν

Υπενθυμίζουμε επίσης τη συμβουλή στην εργασία Υ1,2:

  • αποθηκεύουμε συχνά-πυκνά τη δουλειά μας και
  • για μακροσκελή κείμενα, εμπλουτισμένα ή μη, προτιμάμε
    • α) τη συγγραφή σε κειμενογράφο (π.χ. Word, όπου επιπλέον υπάρχει και ορθογράφος), και
    • β) την επικόλληση του κειμένου στο χώρο του μαθήματος (περιγραφές, κείμενα σε ενότητες κ.λπ.). 

για να μη χαθεί το κείμενο που γράφουμε λόγω αδράνειας (αδράνεια => αποσύνδεση).

Παρακολουθήστε και μοιραστείτε με ασφάλεια τα βίντεο του YouTube

 

https://video.link/

 

 

Εργασία Π2 (Διδάσκων/ουσα - προαιρετική):

Προσθέτω Νέο γεγονός στο βιβλίο ύλης (π.χ. επόμενο διαγώνισμα) και

δημιουργώ ανακοίνωση (π.χ. για το επόμενο διαγώνισμα).

 

Στο τέλος της εργασίας θα γνωρίζετε ...

  • πώς να προθέτετε γεγονότα μεμονωμένα ή περιοδικά στο βιβλίο ύλης
  • πώς να δημιουργείτε μία ανακοίνωση

 

1. Οδηγίες στην δια ζώσης συνάντηση (online οδηγίες υπό κατασκευή)

 

Προσοχή!  Το γεγονός εμφανίζεται στο ημερολόγιο των μαθητών/τριών και οι μαθητές/μαθήτριες ειδοποιούνται με email.

 

Εργασία Υ16 (Διδάσκων/ουσα - 5%):

Δημιουργώ βαθμολόγιο για την ομάδα (τους μαθητές του τμήματός μου) στα μαθήματα που διδάσκω

 

Στο τέλος της εργασίας θα γνωρίζετε ...

  • πώς να δημιουργώ βαθμολόγια για όλους τους εγγεγραμμένους χρήστες του μαθήματος, για ομάδες ή μεμονωμένους/ες μαθητές/τριες

 

1. Από το χαρτοφυλάκιό μας μπαίνουμε στο μάθημά μας και από τα Ενεργά εργαλεία επιλέγουμε το Βαθμολόγιο.

2. Οδηγίες στην δια ζώσης συνάντηση (online οδηγίες υπό κατασκευή)

 

Προσοχή!  Αν το βαθμολόγιο αφορά ομάδες χρηστών (τμήματα) και η σύσταση της ομάδας μεταβληθεί μετά από την προσθήκη της στο βαθμολόγιο, τότε πρέπει να γίνει Ανανέωση λίστας των συμμετεχόντων για να συμπεριληφθούν και τα νέα μέλη της ομάδας στο βαθμολόγιο της ομάδας.

 

Εργασία Υ17 (Όλοι - 5%)

Εργασία Υ17 (Όλοι - 5%):

Παραδίδω τις εργασίες (Υ13-Υ16) με «online κείμενο» και ενεργό σύνδεσμο προς το μάθημά μου

 

Στο τέλος της εργασίας θα γνωρίζετε ...

  • πώς να παραδίδετε (σε ρόλο μαθητή/τριας) εργασία με παραδοτέο online κείμενο
  • πώς να κάνετε ενεργό έναν σύνδεσμο στους κειμενογράφους του η-τάξη

 

1. Γράφετε Ονοματεπώνυμο, Κωδικό μαθήματος, ονομασία εργασιών που ολοκληρώσατε,

2. Κάνετε δεξί κλικ, επιλέγετε Link,

3. Bάζετε στο πεδίο URL (copy/paste) τη διεύθυνση του μαθήματός σας από τον φυλλομετρητή σας. Με ένα κλικ μέσα στο επόμενο πεδίο ("Κείμενο που θα εμφανίζεται") το URL αντιγράφεται αυτόματα κι εκεί. Το αφήνετε ή γράφετε κάτι άλλο, αν επιθυμείτε.

4. Αφήνουμε τον τίτλο κενό και στο πεδίο "Προορισμός" αλλάζουμε το "Καμία" σε "Νέο παράθυρο".

5. Πατάμε "Εντάξει".

Π.χ.: Ανέστης Εξαφτόπουλος, 106, Υ13,...,Υ16 https://eclass.sch.gr/courses/EL1122179/ 

 

Σε ρόλο εκπαιδευτικού, όταν βαθμολογείτε τέτοιου είδους εργασίες ελέγχοντας πρώτα πού οδηγεί το link, υπάρχει περίπτωση ο Προορισμός να μην έχει αλλαχθεί σε Νέο παράθυρο. Στην περίπτωση αυτή απομακρύνεστε από το περιβάλλον διόρθωσης της εργασίας χωρίς ίσως να έχετε πατήσει Καταχώριση στις ως τότε βαθμολογημένες εργασίες και ο βαθμός τους θα είναι άφαντος. Θα πρέπει να τον πληκτρολογήσετε ξανά. Συνεπώς:

  • αποθηκεύουμε συχνά-πυκνά τη δουλειά μας, στην περίπτωση αυτή καταχωρίζουμε τη βαθμολογία κάθε μία/δύο εργασίες και
  • επιμένουμε στις οδηγίες μας (και το τηρούμε κι εμείς) οι σύνδεσμοι (links)  να ανοίγουν σε νέο παράθυρο.