9. Σχεδιασμός ενότητας (Ενδοσχολική επιμόρφωση Άνοιξη 2022)

Περιεχόμενα

Δομή/περιεχόμενο ενότητας οδηγιών & υλικού

Δομή/περιεχόμενο κύριας ενότητας

 

Δομή προ-ενότητας (ενότητας πληροφοριών)

Η προ-ενότητα είναι μία ενότητα που προαιρετικά υπάρχει πριν την κύρια ενότητα και λειτουργεί επικουρικά πληροφορώντας τον εκπαιδευτικό για την επόμενη - κύρια ενότητα.

Επειδή επευθύνεται αποκλειστικά στις διδάσκουσες του μαθήματος, είναι κρυφή στους απλούς χρήστες του μαθήματος.

Όπως όλες οι ενότητες μπορεί να έχει μια σύντομη περιγραφή "φινιστρίνι" ή "βιτρίνα" προς το περιεχόμενό της, στο οποίο μπορούμε να έχουμε βασικές πληροφορίες για την επόμενη ενότητα, όπως τον προτινόμενο αριθμό ωρών διδασκαλίας. 

Πατώντας στον τίτλο της ενότητας μπορούμε να δούμε στο εσωτερικό της. Οι βασικές πληροφορίες της "βιτρίνας" παραμένουν στο πάνω μέρος της οθόνης μας. Ό,τι άλλο περιέχεται στην ενότητα πρέπει να έχει "προστεθει" (από το γρανάζι). Για παράδειγμα, αν θέλουμε να περιέχονται αναλυτικότερες οδηγίες διδασκαλίας ή παρατηρήσεις μας, εισάγουμε κείμενο όπου και τα γράφουμε/επικολλούμε. Μπορούμε εναλλακτικά να εισάγουμε έγγραφο με οδηγίες, όμως δεν είναι πρακτικό να εισάγουμε πολυσέλιδα PDF με το σύνολο των οδηγιών σε κάθε προ-ενότητα.

 

Περιεχόμενο προ-ενότητας (πληροφορίες/υλικό)

Η προ-ενότητα εκτός από οδηγίες μπορεί να περιέχει και υλικό για την επόμενη - κύρια ενότητα. Το υλικό αυτό μπορεί να προτάθηκε, αλλά να μην προτιμήθηκε στην παρούσα φάση ή να αποτελεί εναλλακτική λύση μετά από πιθανές αλλαγές στην ύλη. Μπορεί να είναι σενάρια που να εξηγούν πώς θα χρησιμοποιηθεί το υλικό που υπάρχει στην κύρια ενότητα.

Μπορεί αυτό το υλικό να το αφαιρέσαμε προσωρινά από την κύρια ενότητα, αλλά δεν θέλουμε να ξεχαστεί και να χαθεί, παρά σχεδιάζουμε μετά από καιρό να το χρησιμοποιήσουμε στην ίδια ενότητα (π.χ. μπορεί να αντικαταστήσουμε προσωρινά ένα έγγραφο ή έναν σύνδεσμο που χρησιμοποιούσε κάποιος/α συνάδελφος που δίδασκε πέρυσι το μάθημα με άλλα της προτίμησής μας. Τοποθετώντας τα -κατόπιν συνεννοήσεως- στην προενότητα μπορούν να λειτουργούν ως υπενθύμιση και άμεσα να επιστρέψουν στη θέση τους).

Τονίζεται ότι μπορούμε να αφήσουμε εναλλακτικό κείμενο (με απόκρυψη για τους μαθητές) μέσα στην κύρια ενότητα, αλλά σύνδεσμοι, ασκήσεις και εργασίες δεν αποκρύπτονται, μόνο διαγράφονται (όχι σαν αντικείμενα, αλλά οι σύνδεσμοι προς αυτά) και δεν μένει τίποτα να θυμίζει πως υπάρχει υλικό (άσκηση, εργασία κ.λπ.) υποψήφιο για χρήση στην ενότητα αυτή. Καλό είναι λοιπόν να τα προσθέτουμε στην προενότητα για έυκολη επαναφορά.

 

 

Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων Λυκείου από EDU.KLIMAKA.GR
Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων στο ΙΕΠ

Δομή (κύριας) ενότητας

Η κύρια ενότητα είναι ο χώρος όπου ξετυλίγεται το πλάνο διδασκαλίας μας και "ζωντανεύει" το σενάριο που σχεδιάσαμε μέσα από το εκπαιδευτικό υλικό και τις δραστηριότητες που παρουσιάζονται.

Όπως κάθε ενότητα έχει "βιτρίνα" που αναγράφει τα περιεχόμενα της ενότητας και εδεχομένως μια φωτογραφία ενδεικτική του θέματος που πραγματεύεται η ενότητα. Η φωτογραφία δύναται να είναι και σύνδεσμος για την είσοδο στην ενότητα, ή να υπάρχει ειδικό κουμπί-"κράχτης" για αυτό: 

Μετά την είσοδο στην ενότητα τα παιδιά βλέπουν το περιεχόμενο (κάτω από το περιεχόμενο της "βιτρίνας", που παραμένει σταθερά πάνω).

Το περιεχόμενο αυτό προτείνεται να συμπερλιλαμβάνει:

Στοχοθεσία

Στο τέλος της ενότητας θα μπορείτε: 

  1. Μπλα
  2. Μπλα
  3. Μπλα

Εισαγωγικές δραστηριότητες 

Δραστηριότητες πρόκλησης ενδιαφέροντος (π.χ. blind kahoot, διαδραστικά παιχνίδια)

 

Βίντεο/ηχητικό απόσπασμα

Βίντεο (να αναφέρεται η διάρκεια) ή διαδραστικό βίντεο (με ενσωματωμένες ερωτήσεις κατανόησης)

Η ύπαρξη βίντεο/βιντεοδιδασκαλίας είναι βασικό χαρακτηριστικό της ανεστραμμένης τάξης. Βοηθά τα παιδιά που απουσίασαν για κάποιο λόγο να διατηρήσουν την επαφή, αλλά και αυτά που ήταν παρόντα έχουν τη δυνατότητα να ακούσουν ξανά την παράδοση οποτεδήποτε θελήσουν (π.χ. για απανάληψη πριν τις εξετάσεις)  

 

Ερωτήσεις κατανόησης

Ερωτήσεις κατανόησης πανω στο βίντεο, κλειστού τύπου, με το εργαλείο ασκήσεις. Καλές πρακτικές που αυξάνουν την παιδαγωγική αξιοποίηση του εργαλείου είναι:

  • Η δυνατότητα πολλών επαναλήψεων με εναλλαγή των ερωτήσεων (χρήση δεξαμενής ερωτήσεων/δυναμική επιλογή ερωτήσεων)
  • Η μικρή συμμετοχή αυτών των ασκήσεων στο βαθμολόγιο

 

Φυλλάδια/φύλλα εργασίας 

Φυλλάδια/φύλλα εργασίας που δώσαμε στην τάξη (προσθήκη εγγράφου)

Αντικείμενα που υποστηρίζουν ή η χρήση τους περιγράφεται στα φύλλα εργασίας (αρχεία excel, geogebra κ.λπ.) ή σύνδεσμοι (προσθήκη συνδέσμου).

 

Συνεργατικές δραστηριότητες

Πρόταση θεμάτων για ανταλλαγή απόψεων στο εργαλείο Συζητήσεις (φόρουμ)

Συμμετοχή σε Padlet

 

Δραστηριότητες επέκτασης

Δραστηριότητες (προαιρετικές) για περαιτέρω ενασχόληση με το αντικείμενο της ενότητας (για "μερακλήδες/ούδες")

 

Ερωτηματολόγιο αξιολόγησης

Ερωτηματολόγιο αξιολόγησης (της ενότητας ή του κεφαλαίου)

Ερωτήσεις για το υλικό και για τον τρόπο διδασκαλίας.

 

Επιπλέον υλικό

 

Άσκηση Interactive Video του e-me content

https://www.youtube.com/watch?v=bIJFWsuIA98

Κοινότητες Μάθησης και Πρακτικής (video διάρκειας 13'05'')

 

Blended Learning and the Bookend Model