Ενότητα 2 - Πρώτη συνεδρία: Θεωρητικό υπόβαθρο και εισαγωγή στην η-τάξη

Περιεχόμενα

Μικτή Μάθηση (Blended Learning)

Μοντέλα μικτής μάθησης

Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης / Learning Management System (LMS)

Open e-class και η-τάξη

_____________________________

Μικτή Μάθηση (Blended Learning)

 

Η Μικτή Μάθηση (Blended Learning/BL) είναι ο συνδυασμός της δια ζώσης με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (Distance Learning/DL, συχνά και online learning) για την επίτευξη του καλύτερου δυνατού μαθησιακού αποτελέσματος.

blended

Ορισμός (Christensen Institute):

Ένα επίσημο πρόγραμμα εκπαίδευσης στο οποίο:

  1. ένας μαθητής μαθαίνει, τουλάχιστον εν μέρει, μέσω της διαδικτυακής μάθησης, όπου ελέγχεται (ως ένα βαθμό) ο χρόνος, ο τόπος, η διαδρομή ή/και ο ρυθμός μάθησης,
  2. ο μαθητής μαθαίνει, τουλαχιστον εν μέρει, σε ελεγχόμενο φυσικό χώρο μακριά από το σπίτι (π.χ. σε σχολική τάξη),
  3. κάθε μαθητής μαθαίνει έτσι ώστε οι τρόποι μάθησής του κατά τη διαδρομή του μέσα σε ένα μάθημα ή θέμα να είναι συνδεδεμένοι ώστε να παρέχεται μια ολοκληρωμένη εμπειρία μάθησης.

(βίντεο διάρκειας 1'13'')

 

Μικτή μάθηση/Υβριδική Μάθηση (Blended Learning, B-Learning, Hybrid Learning): H μάθηση που συνδυάζει την πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία με τη μάθηση μέσω διαδικτύου (Roony, 2003, p26; Ward & LaBranche, 2003, P. 22).

Συνδυάζει την πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία με τη μάθηση μέσω διαδικτύου, μειώνοντας έτσι το χρόνο παρακολούθησης στη φυσική τάξη (Dziuban, Hartman και Moskal, 2004).

Δεν πρόκειται για μάθηση που συντελείται στην τάξη με «διαδικτυακή» ενίσχυση, ούτε και για «διαδικτυακή» μάθηση που ενισχύεται με διδασκαλία στην τάξη, αλλά...

Αναμιγνύεται η πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία με την ηλεκτρονική μάθηση με τέτοιο τρόπο ώστε η μια μέθοδος να στηρίζει λειτουργικά την άλλη (Derntlκαι Motsching-Pitrik, 2004; Ginnsκαι Ellis, 2007).

smile Πλεονεκτήματα

Κάποια από αυτά αναφέρονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην πλοιοψηφία τους όμως αφορούν και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση:

  • Μεγαλύτερη ευελιξία στη μάθηση - Μάθηση οποτεδήποτε, οπουδήποτε
  • Περισσότερες ευκαιρίες για μάθηση σε μαθητές που ζουν μακριά
  • Διαφοροποίηση στη μάθηση (εξατομίκευση)
  • Μείωση του κόστους (μεταφοράς/μετακινήσεων)
  • Αυτονομία στη μάθηση
  • Εξοικείωση με μέσα τεχνολογίας
  • Άμεση ανατροφοδότηση με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων αξιολόγησης
  • Δυνατότητα παρακολούθησης της προόδου των μαθητών και της αλληλεπίδρασης με τις εργασίας (tracking)
  • Μεγαλύτερο ενδιαφέρον/περισσότερα κίνητρα από την πλευρά των μαθητών
  • Μεγαλύτερη ευκολία στην εξ αποστάσεως επικοινωνίας τόσο των μαθητών μεταξύ τους όσο και με το δάσκαλο
  • Άμεση επαφή με το δάσκαλο στις πρόσωπο με πρόσωπο συναντήσεις

frown Περιορισμοί

  • Οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί μπορεί να μην είναι καλά προετοιμασμένοι ή να μην έχουν κίνητρα για να χρησιμοποιήσουν τα διάφορα μέσα της τεχνολογίας
  • Είναι απαραίτητη η τεχνική υποστήριξη από εκπαιδευμένο και εξειδικευμένο προσωπικό
  • Πιθανόν να υπάρχουν περιορισμοί στην υλικοτεχνική υποδομή ή τη σύνδεση με το διαδίκτυο
  • Απαιτείται η δεξιότητα από την πλευρά των μαθητών να εργάζονται αυτόνομα
  • Ο σχεδιασμός του ηλεκτρονικού μέρους της μάθησης μπορεί να είναι χρονοβόρος

Πηγή: Σολωμού Μ. (2017), EDUK-556DL, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας

 

Μοντέλα μικτής μάθησης

μοντέλα μικτής

Πηγή: https://www.christenseninstitute.org/

 

Περισσότερα για τα μοντέλα μικτής μάθησης: https://www.blendedlearning.org/models/

Επιπλέον πηγές

 

Η μικτή μάθηση (και η ανεστραμμένη τάξη) σε ένα ακόμη σύντομο βίντεο διάρκειας 6'26'' (Αγγλικά/υπότιτλοι και στα Ελληνικά, με αυτόματη μετάφραση).

 

Ένα δεύτερο βίντεο για την μικτή μάθηση, διάρκειας 5'50''.

Ταξινομία του Bloom

 

Διαχωρίζει τους εκπαιδευτικούς στόχους σε τρεις τομείς:

  • νοητικός (cognitive),
  • συναισθηματικός (affective) και
  • ψυχοκινητικός (psychomotor)

Νοητικός

Αναφέρεται στις δεξιότητες γύρω από τη γνώση, την κατανόηση, και την κριτική σκέψη σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Στον τομέα αυτό υπάρχουν έξι διαδικασίες, οι οποίες παρουσιάζονται από το χαμηλότερο επίπεδο στο υψηλότερο:

Πηγή (αρχείο pdf σε αναδυόμενο παράθυρο) στον παρακάτω σύνδεσμο:

 

Wilson, L. O. (2016). Anderson and Krathwohl - Understanding the New Version of Bloom's Taxonomy.
Wilson, L. O. (2016). Anderson and Krathwohl - Understanding the New Version of Bloom's Taxonomy. http://thesecondprinciple.com, 1–6. Retrieved from http://thesecondprinciple.com

Η ταξινομία του Bloom στην ανεστραμμένη τάξη

Σύστημα Διαχείρισης Μάθησης / Learning Management System (LMS)

Το σύστημα διαχείρισης μάθησης Learning Management System (LMS) είναι ένα πακέτο λογισμικού για τη διεξαγωγή ηλεκτρονικών μαθημάτων μέσω Διαδικτύου, που προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης.

lms w

Η πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης, αποτελεί ένα σύστημα διαχείρισης γνώσης στο οποίο οι εκπαιδευτικοί αναρτούν το διδακτικό τους υλικό, και οργανώνουν τα μαθηματά τους. Οι μαθητές, συμμετέχουν δημιουργικά στις εργασίες τους, αξιολογούνται γι αυτές και ενημερώνονται. Είναι ο διαδικτυακός «χώρος» ασφαλούς πρόσβασης των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία, από οποιοδήποτε σημείο και υπολογιστική συσκευή. Παρέχει δυνατότητες επικοινωνίας των μαθητών, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους εκπαιδευτικούς τους, σε ένα οργανωμένο ψηφιακό εκπαιδευτικό περιβάλλον

Πηγή: https://economu.wordpress.com/l-m-s/

Ένα ηλεκτρονική Σύστημα Διαχείρισης της Μάθησης (Learning Management System, LMS) αποβλέπει στη δημιουργία, προσφορά, παρακολούθηση και εν γένει διαχείριση προγραμμάτων σπουδών, διδακτικών ενοτήτων και γενικότερα παροχής γνώσης εξ αποστάσεως με ηλεκτρονικά μέσα. Συνήθως προσφέρει για την οργάνωση ανεξάρτητων μαθημάτων ή διδακτικών ενοτήτων σε ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών, καθώς επίσης και της παρακολούθησης της πορείας και λειτουργίας ενός ή περισσότερων προγραμμάτων σπουδών, στο επίπεδο των οποίων λειτουργούν τα καθαρά LMS. Η διαφορά ανάμεσα σε ένα LMS και ένα Σύστημα Διαχείρισης Υλικού Μάθησης (Learning Content Management System, LCMS) είναι ότι το δεύτερο έχει ως βασική αποστολή να διαχειρίζεται το εκπαιδευτικό περιεχόμενο διατηρώντας σε μια κεντρική βάση τα στοιχεία από τα οποία αυτό αποτελείται.

Καμπουράκης - Λουκής

Τοποθέτηση ενός συστήματος LMS στα πλαίσια της ηλεκτρονικής μάθησης Πηγή: Καμπουράκης Γ. - Λουκής Ε. (2006)

Όλα τα επίπεδα εκπαιδευτικού υλικού, δηλαδή προγράμματα σπουδών (curriculum), διδακτικές ενότητες (courses), μαθήματα (lessons), σελίδες μαθήματος (pages), (πολυ)μέσα (media) κ.ά. αναφέρονται και σαν εκπαιδευτικά αντικείμενα. Σύμφωνα με τον ορισμό της ΙΕΕΕ (Institute of Electrical and Electronics Engineers) «Εκπαιδευτικό αντικείμενο είναι ένα αντικείμενο ψηφιακό ή μη το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί (επαναχρησιμοποιηθεί ή να αναφερθεί) για μάθηση, εκπαίδευση ή κατάρτιση». Τα εκπαιδευτικά αντικείμενα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικές πλατφόρμες, αρκεί να έχουν δημιουργηθεί σύμφωνα με συγκεκριμένα πρότυπα, όπως π.χ. το πρότυπο SCORM (Sharable Content Object Reference Model).

Πηγή: Καμπουράκης Β., Λουκής Ε. (2006, σ.39,41,51,154)

Το πρότυπο SCORM είναι μια συλλογή τεχνικών προτύπων που ο IEEE και άλλοι οργανισμοί (όπως ARIADNE, AICC, IMS) έχουν αναπτύξει με στόχο να δώσουν τη δυνατότητα στα διάφορα LMS να εισάγουν, να επαναχρησιμοποιούν, να τροποποιούν, να διαμοιράζονται και να εξάγουν εκπαιδευτικά αντικείμενα που δημιουργήθηκαν από εργαλεία που ακολουθούν αυτά τα πρότυπα.

 

Η πλατφόρμα open e-class, συνεπώς και η η-τάξη είναι συμβατές με τα πρότυπα SCORM και IMSCP.

Open e-class και η-τάξη

Πλατφόρμα η-τάξη: η πλατφόρμα η-τάξη είναι ένας χώρος φιλοξενίας ηλεκτρονικών μαθημάτων. Αποτελεί από το 2011  παραλλαγή της πλατφόρμας ανοιχτού λογισμικού e-class, η οποία είναι ευρέως διαδεδομένη διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα, λόγω της απλότητας στη χρήση και της αξιοπιστίας της.

χρηστες

Πηγή: https://www.openeclass.org

Η παραλλαγή του e-class για λογαριασμό του sch.gr είναι έργο του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ). Παρέχεται δωρεάν στους εκπαιδευτικούς από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και υποστηρίζεται μέσω του Πανελλήνιου Σχολιού Δικτύου (ΠΣΔ).