Δομή προ-ενότητας (ενότητας πληροφοριών)Η προ-ενότητα είναι μία ενότητα που προαιρετικά υπάρχει πριν την κύρια ενότητα και λειτουργεί επικουρικά πληροφορώντας τον εκπαιδευτικό για την επόμενη - κύρια ενότητα. Επειδή επευθύνεται αποκλειστικά στις διδάσκουσες του μαθήματος, είναι κρυφή στους απλούς χρήστες του μαθήματος. Όπως όλες οι ενότητες μπορεί να έχει μια σύντομη περιγραφή "φινιστρίνι" ή "βιτρίνα" προς το περιεχόμενό της, στο οποίο μπορούμε να έχουμε βασικές πληροφορίες για την επόμενη ενότητα, όπως τον προτινόμενο αριθμό ωρών διδασκαλίας.
Περιεχόμενο προ-ενότητας (πληροφορίες/υλικό)Η προ-ενότητα εκτός από οδηγίες μπορεί να περιέχει και υλικό για την επόμενη - κύρια ενότητα. Το υλικό αυτό μπορεί να προτάθηκε, αλλά να μην προτιμήθηκε στην παρούσα φάση ή να αποτελεί εναλλακτική λύση μετά από πιθανές αλλαγές στην ύλη. Μπορεί να είναι σενάρια που να εξηγούν πώς θα χρησιμοποιηθεί το υλικό που υπάρχει στην κύρια ενότητα. Μπορεί αυτό το υλικό να το αφαιρέσαμε προσωρινά από την κύρια ενότητα, αλλά δεν θέλουμε να ξεχαστεί και να χαθεί, παρά σχεδιάζουμε μετά από καιρό να το χρησιμοποιήσουμε στην ίδια ενότητα (π.χ. μπορεί να αντικαταστήσουμε προσωρινά ένα έγγραφο ή έναν σύνδεσμο που χρησιμοποιούσε κάποιος/α συνάδελφος που δίδασκε πέρυσι το μάθημα με άλλα της προτίμησής μας. Τοποθετώντας τα -κατόπιν συνεννοήσεως- στην προενότητα μπορούν να λειτουργούν ως υπενθύμιση και άμεσα να επιστρέψουν στη θέση τους). Τονίζεται ότι μπορούμε να αφήσουμε εναλλακτικό κείμενο (με απόκρυψη για τους μαθητές) μέσα στην κύρια ενότητα, αλλά σύνδεσμοι, ασκήσεις και εργασίες δεν αποκρύπτονται, μόνο διαγράφονται (όχι σαν αντικείμενα, αλλά οι σύνδεσμοι προς αυτά) και δεν μένει τίποτα να θυμίζει πως υπάρχει υλικό (άσκηση, εργασία κ.λπ.) υποψήφιο για χρήση στην ενότητα αυτή. Καλό είναι λοιπόν να τα προσθέτουμε στην προενότητα για έυκολη επαναφορά.
| ||
Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων Λυκείου από EDU.KLIMAKA.GR | ||
Οδηγίες διδασκαλίας μαθημάτων στο ΙΕΠ | ||
Δομή (κύριας) ενότηταςΗ κύρια ενότητα είναι ο χώρος όπου ξετυλίγεται το πλάνο διδασκαλίας μας και "ζωντανεύει" το σενάριο που σχεδιάσαμε μέσα από το εκπαιδευτικό υλικό και τις δραστηριότητες που παρουσιάζονται. Όπως κάθε ενότητα έχει "βιτρίνα" που αναγράφει τα περιεχόμενα της ενότητας και εδεχομένως μια φωτογραφία ενδεικτική του θέματος που πραγματεύεται η ενότητα. Η φωτογραφία δύναται να είναι και σύνδεσμος για την είσοδο στην ενότητα, ή να υπάρχει ειδικό κουμπί-"κράχτης" για αυτό: Μετά την είσοδο στην ενότητα τα παιδιά βλέπουν το περιεχόμενο (κάτω από το περιεχόμενο της "βιτρίνας", που παραμένει σταθερά πάνω). Το περιεχόμενο αυτό προτείνεται να συμπερλιλαμβάνει: ΣτοχοθεσίαΣτο τέλος της ενότητας θα μπορείτε:
Εισαγωγικές δραστηριότητεςΔραστηριότητες πρόκλησης ενδιαφέροντος (π.χ. blind kahoot, διαδραστικά παιχνίδια)
Βίντεο/ηχητικό απόσπασμαΒίντεο (να αναφέρεται η διάρκεια) ή διαδραστικό βίντεο (με ενσωματωμένες ερωτήσεις κατανόησης) Η ύπαρξη βίντεο/βιντεοδιδασκαλίας είναι βασικό χαρακτηριστικό της ανεστραμμένης τάξης. Βοηθά τα παιδιά που απουσίασαν για κάποιο λόγο να διατηρήσουν την επαφή, αλλά και αυτά που ήταν παρόντα έχουν τη δυνατότητα να ακούσουν ξανά την παράδοση οποτεδήποτε θελήσουν (π.χ. για απανάληψη πριν τις εξετάσεις)
Ερωτήσεις κατανόησηςΕρωτήσεις κατανόησης πανω στο βίντεο, κλειστού τύπου, με το εργαλείο ασκήσεις. Καλές πρακτικές που αυξάνουν την παιδαγωγική αξιοποίηση του εργαλείου είναι:
Φυλλάδια/φύλλα εργασίαςΦυλλάδια/φύλλα εργασίας που δώσαμε στην τάξη (προσθήκη εγγράφου) Αντικείμενα που υποστηρίζουν ή η χρήση τους περιγράφεται στα φύλλα εργασίας (αρχεία excel, geogebra κ.λπ.) ή σύνδεσμοι (προσθήκη συνδέσμου).
Συνεργατικές δραστηριότητεςΠρόταση θεμάτων για ανταλλαγή απόψεων στο εργαλείο Συζητήσεις (φόρουμ) Συμμετοχή σε Padlet
Δραστηριότητες επέκτασηςΔραστηριότητες (προαιρετικές) για περαιτέρω ενασχόληση με το αντικείμενο της ενότητας (για "μερακλήδες/ούδες")
Ερωτηματολόγιο αξιολόγησηςΕρωτηματολόγιο αξιολόγησης (της ενότητας ή του κεφαλαίου) Ερωτήσεις για το υλικό και για τον τρόπο διδασκαλίας.
| ||
Επιπλέον υλικό
Άσκηση Interactive Video του e-me content | ||
Κοινότητες Μάθησης και Πρακτικής (video διάρκειας 13'05'')
| ||
Blended Learning and the Bookend Model
|
9. Σχεδιασμός ενότητας (Ενδοσχολική επιμόρφωση Άνοιξη 2022)